Miejskie Przedszkole nr 22 w Katowicach

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Jest to przedszkole 3-oddziałowe - przystosowane do opieki nad 75 dziećmi.



W przedszkolu znajdują się 3 sale zabaw, 2 łazienki, sala rekreacji - służąca jednocześnie jako sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt sportowy. Sale zabaw są wyposażone w odpowiednie do wieku dzieci zabawki , gry i sprzęty edukacyjne.



Przedszkole posiada własny ogród z roślinami ozdobnymi , piaskownicą, boiskiem oraz sprzętem do zabaw ruchowych - bieżnie, mostki, huśtawki itp.



piątek, 13 kwietnia 2018

Procedura przepływu informacji obowiązująca w przedszkolu




Podstawa prawna:
  1. Ustawa o systemie oświaty.
  2. Statut przedszkola.
  3. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
  4. Konwencja Praw Dziecka.


Cele ogólne:
  1. Ustalenie kolejności działań, miejsca i czasu przeprowadzania poszczególnych czynności mających na celu prawidłowość procesu dydaktyczno-wychowawczego i bezpieczeństwo dzieci.
  2. Ułatwienie wzajemnych kontaktów pracowników przedszkola z rodzicami oraz współuczestniczenie wszystkich podmiotów w życiu przedszkola.
  3. Odpowiedni przepływ informacji o bieżącej działalności przedszkola.

§ 1
Zakres i osoby odpowiedzialne
  1. Za właściwą organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola.
  2. W procesie przekazu informacji uczestniczą tylko wyznaczeni pracownicy przedszkola wg posiadanych kompetencji:
  1. dyrektor:
  • organizacja pracy przedszkola (zasady, specyfika, prawne uregulowania),
  1. nauczyciel pracujący w grupie:
  • organizacja pracy w grupie,
  • bieżąca informacja o dziecku (postępy edukacyjne, trudności dydaktyczno-
    -wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze);
  1. intendent:
  • żywienie (jadłospis),
  • odpłatność za przedszkole,
  1. pomoc nauczyciela:
  • czynności higieniczne,
  • posiłki.
  1. Informacje przekazywane mogą być:
  1. ustnie:
  • zebrania ogólne,
  • zebrania grupowe,
  • kontakty indywidualne,
  • kontakty telefoniczne,
  1. pisemnie:
  • ogłoszenia,
  • komunikaty,
  • zaproszenia,
  • gazetki,
  • foldery,
  1. elektronicznie:
  • adres e-mail,
  • strona internetowa przedszkola.

§ 2
Prawa i obowiązki rodziców
  1. Rodzice mają prawo do:
    1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych w grupie i w przedszkolu,
    2. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka (jego postępów, trudności),
    3. uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
    4. zgłaszania uwag na temat funkcjonowania przedszkola z zachowaniem drogi służbowej: dyrektor – organ prowadzący – organ nadzorujący.
  2. Rodzice mają obowiązek:
    1. poinformować przedszkole o stanie zdrowia dziecka,
    2. uczestniczyć w zebraniach grupowych,
    3. powiadomić o wyjątkowych sytuacjach rodzinnych,
    4. wypełnić upoważnienie,
    5. na bieżąco śledzić ogłoszenia i komunikaty.


§ 3
Zadania i obowiązki nauczycieli
  1. Zadaniem nauczyciela jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dziećmi, a w szczególności:
    1. tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi dzieci,
    2. kreowanie sytuacji, w których dzieci aktywnie rozwijają wszystkie sfery swojej osobowości,
    3. wyrabianie wśród dzieci prawidłowych postaw społeczno-moralnych.
  2. Nauczyciele mają obowiązek:
    1. otaczać indywidualną opieką każde dziecko,
    2. planować i organizować wspólnie z rodzicami pracę grupy,
    3. współdziałać ze specjalistami, nauczycielami wspomagającymi w celu ustalenia dalszych kierunków działań w pracy z dziećmi,
    4. dbać o właściwy kontakt z rodzicami,
    5. motywować rodziców do włączania się w życie grupy i przedszkola,
    6. na bieżąco aktualizować „kącik rodziców” (przesyłać informacje do koordynatora strony internetowej przedszkola).


§ 4
Zasady kontaktów dyrektor – nauczyciele i pracownicy przedszkola – rodzice
  1. Zarządzenia dyrektora wpisywane są do księgi zarządzeń.
  2. Księga zarządzeń przechowywana jest w kancelarii przedszkola.
  3. Księga z zarządzeniem do zapoznania jest wykładana w pokoju nauczycielskim lub w pomieszczeniu socjalnym pracowników administracyjno-obsługowych.
  4. Informacje bieżące dotyczące organizacji imprez przedszkolnych, międzyprzedszkolnych, wycieczek, konkursów, przeglądów itp. umieszczane są na tablicy informacyjnej w jadalni przedszkola. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uwzględnienia ww. informacji w bieżącym planie pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  5. Informacje o szkoleniach, spotkaniach Rady Pedagogicznej, WDN, konferencjach, warsztatach itp. umieszczane są na tablicy informacyjnej w pokoju nauczycielskim. Za systematyczne uzupełnianie tych informacji odpowiedzialny jest wicedyrektor.
  6. Harmonogram imprez przedszkolnych będący częścią planu pracy znajduje się w dokumentacji dyrektora oraz umieszczany jest na tablicy informacyjnej w stołówce przedszkola.
  7. Informacje dotyczące działalności przedszkola, nadzoru pedagogicznego, stanu BHP itp. przekazywane są przez dyrektora na zebraniach Rady Pedagogicznej i odnotowywane w księdze protokołów.
  8. Dyrektor wyznacza dni petenta, podczas których jest w pełnej dyspozycji dla rodziców, nauczycieli i pracowników przedszkola.
  9. Nauczyciel zobowiązany jest do informowania pozostałych członków Rady Pedagogicznej o organizowanych imprezach przedszkolnych (wg harmonogramu imprez i uroczystości) poprzez wywieszenie scenariusza imprezy, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, na tablicy informacyjnej w jadalni przedszkola.
  10. Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania o swojej nieobecności zgodnie z obowiązującymi przepisami.


§ 5
Zasady kontaktów nauczyciele – rodzice


  1. Przez informowanie rodziców (prawnych opiekunów) rozumie się przekazywanie wszelkich informacji na temat dziecka, jego funkcjonowania, zachowania itp.
  2. Miejscem kontaktów jest teren przedszkola.
  3. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się wg Planu współpracy z rodzicami lub w miarę potrzeb.
  4. Spotkania z rodzicami odbywają się w formie: zebrań z rodzicami, konsultacji, rozmów indywidualnych, zajęć otwartych, uroczystości itp.
  5. Miejscem kontaktów z rodzicami są sale dydaktyczne, pokój nauczycielski, gabinety specjalistów, gabinet wicedyrektora i dyrektora.
  6. Nauczyciel nie może prowadzić rozmów z rodzicami w czasie pracy dydaktyczno-
    -wychowawczej, ze względu na zapewnienie prawidłowej opieki i bezpieczeństwa dzieciom.
  7. Informacje o terminach spotkań z rodzicami umieszczane są na tablicy informacyjnej grupy, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem oraz na stronie internetowej przedszkola.
  8. Wszelkie uwagi, skargi i wnioski dotyczące pracy przedszkola oraz innych spraw rodzice kierują z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel (wychowawca) – dyrektor przedszkola – organ prowadzący i organ nadzorujący.
  9. Kontakty z rodzicami są dokumentowane w Karcie kontaktów indywidualnych, listach obecności na zebraniach grupowych.
  10. Nauczyciel powiadamia rodzica o niepokojących zachowaniach dziecka i ustala z nim sposób dalszego postępowania (konsultacje specjalistyczne, badania w poradni psychologiczno-
    -pedagogicznej, system motywacji).
  11. Podczas pierwszych spotkań dla rodziców w roku szkolnym, nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania z obowiązującymi dokumentami: statut przedszkola, uchwały Rady Miasta, Plan pracy przedszkola, Plan współpracy z rodzicami, Plan współpracy ze środowiskiem lokalnym, procedurami.

§ 6
Zasady kontaktów nauczyciele – nauczyciele

  1. Nauczyciel może konsultować się z innymi nauczycielami, specjalistami w każdej sytuacji, która wymaga porady lub pomocy.
  2. Konsultacje nauczycieli nie mogą odbywać się podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych i opiekuńczych.
§ 7
Zasady kontaktów nauczyciele – dzieci
  1. Nauczyciel bezwarunkowo akceptuje dzieci, aprobuje takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.
  2. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości i potrzeb danego dziecka (programy indywidualne, plany wspierające, karty pracy itp.).
  3. Nauczyciel przyznaje dzieciom prawo do podejmowania własnej, względnie autonomicznej aktywności, stwarza przyjazny klimat emocjonalny w zgodzie z ich prawami i obowiązkami.
  4. Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, a dzieci są zobligowane do ich przestrzegania.
  5. Dziecko ma prawo do wypowiadania się na interesujący go temat, pytania bez obawy narażenia się na krytykę nauczyciela.
  6. Nauczyciel przyjmuje rolę doradcy-przewodnika, który tak organizuje sytuacje zadaniowe, aby dawały dzieciom możliwość samodzielnego doświadczania i ponoszenia konsekwencji swoich działań zarówno właściwych, jak i niepoprawnych.



Procedura wchodzi w życie z dniem …………………..
Rada Pedagogiczna Dyrektor
………………………………………………. ………………………

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz