Miejskie Przedszkole nr 22 w Katowicach

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Jest to przedszkole 3-oddziałowe - przystosowane do opieki nad 75 dziećmi.



W przedszkolu znajdują się 3 sale zabaw, 2 łazienki, sala rekreacji - służąca jednocześnie jako sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt sportowy. Sale zabaw są wyposażone w odpowiednie do wieku dzieci zabawki , gry i sprzęty edukacyjne.



Przedszkole posiada własny ogród z roślinami ozdobnymi , piaskownicą, boiskiem oraz sprzętem do zabaw ruchowych - bieżnie, mostki, huśtawki itp.



RADA RODZICÓW

RADA RODZICÓW 2022/ 2023

Rada Rodziców przedszkola jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
Szczegółowe zadania Rady Rodziców określone zostały w
 Regulaminie Rady Rodziców Miejskiego  Przedszkola Nr 22 w Katowicach i § 18 Statutu Przedszkola.


NA walnym  zebraniu Rady Rodziców 
 przewodniczącą Rady Rodziców w roku szkolnym  2021/2022 została 
Pani LUIZA RAMS
skarbnikiem
Pani JOANNA LIS
sekretarzem - 
 Pani MONIKA BIERNATEK

Rada Rodziców:
  • uchwala w oparciu o statut przedszkola regulamin swej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzne struktury i tryb pracy Rady,
  • może występować do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
  • wspiera działalność statutową placówki gromadząc fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady,
  • opiniuje pracę nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego,
  • opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
  • może wystąpić z wnioskiem do dyrektora przedszkola o utworzenie rady przedszkola.
  • W przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności nauczania i wychowania.
RADA RODZICÓW W BIEŻĄCYM ROKU SZKOLNYM GROMADZI SWOJE ŚRODKI NA KONCIE NR

67 1140 2004 0000 3802 8167 3670

Wpłacając należy wpisać imię i nazwisko dziecka oraz grupę
Na zebraniu ustalono składkę roczną 160 zł tj
15zł/ miesiąc , a w grudniu na Mikołaja 10 zł więcej - ( 10* 15zł +10zł /XII)

REGULAMIN RADY RODZICÓW
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA Nr 22 W KATOWICACH

I.
Postanowienia wstępne
1.
Rada rodziców jest organem wewnętrznym stanowi społeczny organ
opiniodawczy i doradczy przedszkola.
2.
Rada rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu
ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole.

II.
Skład, struktura, tryb powoływania członków.
1.
W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców
wychowanków przedszkola.
2.
W skład rady rodziców wchodzi:
co najmniej 6 przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
3.
W wyborach, o których mowa w pkt. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym roku szkolnym.
4.
Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem
w pracach rady,
propozycji członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora.
5.
Odstąpienie od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić
w drodze:
złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji rady rodziców,
odwołania na wniosek rodziców członków rady, po uprzednim
przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
6.
Kadencja rady trwa 1 rok.
7.
Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być
podjęta tylko za zgodą 75% Członków Rady.
8.
Działalnością rady kieruje Przewodniczący Rady wspólnie
z sekretarzem i skarbnikiem.
9.
Na pierwszym posiedzeniu rady rodziców, rada powołuje Prezydium Rady.
Prezydium Rady stanowi organ wykonawczy rady.
10.
W skład Prezydium wchodzą:
Przewodniczący
Sekretarz
Skarbnik
11.
Rada rodziców posiada Komisję rewizyjną w liczbie 2 – 3 członków.
12.
Członkowie rady pełnią swoje funkcje społeczne.
II.
Cele, zadania i kompetencje rady
1.
Do zakresu działań rady rodziców należy w szczególności:
a)
współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, a w tym:
organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji
programu rozwoju przedszkola,
popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach
dydaktycznych,
pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w realizowaniu funkcji
placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
organizowanie prac społeczno – użytecznych na rzecz przedszkola,
uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie
prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między
rodzicami,
pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej,
turystycznej i sportowej dzieci,
wzbogacenie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie
z tradycją środowiska i regionu,
rozwijanie, z pomocą rady pedagogicznej, poradnictwa wychowawczego
dla rodziców,
udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny,
ładu i porządku w placówce.
b)
uchwalenie Regulaminu Rady,
c)
uchwalenie preliminarzu budżetowego rady na dany rok szkolny,
d)
podejmowanie uchwał dotyczących żywienia dzieci w przedszkolu,
e)
zaopiniowanie statutu, programu i planu pracy przedszkola oraz
ewentualnych projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz
innych spraw istotnych dla przedszkola,
f)
zaopiniowanie planu finansowego przedszkola na kolejny rok
kalendarzowy,
g)
współpraca z innymi organami przedszkola czy rozwiązywaniu spraw
związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
2.
Rada ponadto może:
a)
występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad
przedszkolem o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego
dyrektora lub innego nauczyciela. Wnioski kierowane przez radę mają dla
organu charakter wiążący,
b)
z własnej inicjatywy oceniać sytuację oraz stan placówki i występować
z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego
placówkę oraz do gminnej rady oświatowej, w szczególności w sprawach
zajęć pozaobowiązkowych,
c)
 wybór przedstawicieli rodziców do Rady Rodziców, komisji oraz innych ciał, których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców dzieci,
d)
 wybór przedstawicieli Rady do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora
e)
w celu wspierania działalności przedszkola gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
III.
Organizacja pracy
1.
Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem,
planem i terminarzem spotkań.
2.
Posiedzenia rady zwoływane są przez Prezydium Rady poprzez ogłoszenie
terminu spotkania. Ogłoszenie wywieszane jest przez przewodniczącego
rady lub sekretarza na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola.
3.
Posiedzenia rady mogą być zwoływane z inicjatywy własnej Prezydium
Rady lub na wniosek złożony co najmniej 1/3 członków rady.
4.
W posiedzeniach rady może brać udział, z głosem doradczym dyrektor
przedszkola.
5.
Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem
doradczym.
II.
Tryb podejmowania uchwał.
1.
Uchwały rady zapadają większością głosów oddanych.
2.
Uchwała rady w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści
zapadają większością 2/3 głosów oddanych.
3.
Uchwały rady są zaprotokołowane przez sekretarza rady.
4.
Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może
być podjęta większością głosów, członków obecnych na zebraniu rady.
5.
Jeżeli uchwała albo inna decyzja Rady Rodziców jest sprzeczna z dobrem
dziecka, statutem przedszkola lub obowiązującymi przepisami dyrektor
przedszkola może zawiesić jej wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej
zawieszenia uzgodnić z Radą Rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy.
IV.
Sposób dokonywania posiedzeń
1.
Zebrania rady są protokołowane przez sekretarza rady i stanowią
dokumentację przedszkola przechowywana w sekretariacie przedszkola.
2.
Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągu 7 dni. Protokół
z zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant.
3.
Członkowie rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia
protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych
poprawek przewodniczącemu.
Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu
zgłoszonych poprawek.
V.
Prawa i obowiązki prezydium i członków rady
A.
Zadaniem Przewodniczącego rady rodziców jest:
1.
Kierowanie całokształtem prac rady rodziców.
2.
Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok
szkolny, z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy
przedszkola.
3.
Współdziałanie ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do
realizacji planu pracy.
4.
Zwoływanie i prowadzenie rady rodziców.
5.
Kierowanie działalnością finansową rady rodziców.
6.
Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.
B.
Zadaniem Skarbnika rady rodziców jest:
1.
Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz
celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców.
2.
Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady , kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
3.
Co miesiąc podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych rady.
C.
Zadaniem Sekretarza rady rodziców jest:
1.
Sporządzanie protokołów z posiedzeń prezydium rady, wywieszanie
zawiadomienia o terminie posiedzeń rady i porządku obrad.
2.
Załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością rady.
D.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej rady rodziców jest:
1.
Dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych stanu gotówki
w kasie rady rodziców i zdawanie sprawozdania na forum rady oraz
informowanie o tym ogół rodziców.
2.
Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie
zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej
i rachunkowości.
VI.
Zasady działalności finansowej rady rodziców
1.
Fundusze rady rodziców mogą pochodzić z:
a)
dobrowolnych składek rodziców,
b)
dochodów osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na
jej rzecz,
c)
dotacji, darowizn, prowizji ...
2.
Pozyskane środki finansowe mogą być gromadzone na koncie bankowym.
3.
Decyzję o formie gromadzenia i przechowywania funduszy podejmuje rada
rodziców.
4.
Osobami uprawnionymi do otwarcia konta bankowego, prowadzenia
czeków oraz wpłacania i wypłacania gotówki są:
przewodniczący,
skarbnik,
dyrektor przedszkola
nauczyciel wz. za dyrektora (wyznaczony przez dyrektora).
5.
Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi skarbnik – osoba upoważniona przez ogół rodziców.
6.
Wpłaty na fundusz rady zbierane są i dokumentowane na listach zbiorczych poszczególnych grup i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany rok szkolny z zastrzeżeniem pkt. 6.
7.
Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od uchwalonej na dany rok szkolny.
8.
Rada może zlecić zbieranie składek wyznaczonej osobie na podstawie
zawartej umowy na dany rok szkolny.
9.
Wydatki z funduszu rady dokonywane są w myśl uchwał rady i realizowane na podstawie rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisywanych przez Przewodniczącego rady i Skarbnika rady.
10.
O wydatkowaniu zgromadzonych środków finansowych decyduje rada
rodziców w porozumieniu z dyrektorem przedszkola na podstawie
zatwierdzonego planu finansowego na dany rok szkolny.
11.
Wszelkie dochody i wydatki z funduszu rady rodziców winne być
ewidencjonowane, a dokumentacje przechowywane w sekretariacie
przedszkola.
12.
Środki, o których mowa w pkt. 1 przeznaczone są w szczególności na:
organizowanie imprez kulturalno – oświatowych i wycieczek dla dzieci,
finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych
organizowanych dla dzieci,
finansowanie materiałów pisemnych i dydaktycznych dla dzieci,
organizowanie warsztatów szkoleniowych dla rodziców,
innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania rady.
13.
Rada upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania tzw. „pogotowiem
kasowym”.
Wysokość kwoty, jaką może w razie potrzeby dysponować dyrektor
przedszkola, ustalona jest na początku roku szkolnego.
VII.
Postanowienia końcowe
1.
W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce
radą pedagogiczną.
2.
Działalność rady rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem.
3.
Kadencja rady trwa 1 rok, ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru
i ukonstytuowania się nowej rady, co powinno nastąpić nie później do
dwóch tygodni od odbycia się zebrań grupowych.
4.
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia regulaminu 29.09.2015
Podpisy członków rady




Art. 53. 1. W szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.
2. W skład rad rodziców wchodzą:
1) w szkołach – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
2) w placówkach, – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki;
3) w szkołach artystycznych - co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły.
3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki.
5. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkół i placówek artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określą, w drodze rozporządzenia, rodzaje szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców, uwzględniając organizację szkoły lub placówki lub brak możliwości bezpośredniego uczestniczenia w ich działalności reprezentacji rodziców.
Art. 54. 1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o których mowa w art. 34 ust. 2;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
3. W szkołach artystycznych, w których nie prowadzi się kształcenia ogólnego, nie uchwala się programu profilaktyki, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b.
4. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. 
5. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, programy, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna.
6. Programów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie uchwala się w szkołach dla dorosłych.
7. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych programy, o których mowa w ust. 2 pkt 1, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.
8. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.

Interpretacja
Rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek. Fundusze te gromadzi się w celu wspierania działalności statutowej placówki. Jednakże dyrektor nie ma prawa ingerować w jakikolwiek sposób w tryb i cel wydatkowania zebranych przez radę funduszy. Nie ma prawa kontrolować wydatków, sprawdzać faktur, itd.
Najczęściej rada rodziców, zgodnie ze swoim regulaminem, wybiera spośród siebie komisję rewizyjną, która kontroluje prawidłowość wydatkowanych składek.
Wspólny cel, jakim jest dobro placówki, do której uczęszczają dzieci, powinien powodować współpracę pomiędzy dyrektorem a rodzicami w wydatkowaniu zebranych pieniędzy, ale niestety nie ma takiego obowiązku czy przymusu. Dyrektor, jako osoba zarządzająca pracą placówki wie najlepiej, jakie są potrzeby, ale niestety nierzadko rozmija się to z wizją i wyobrażeniami rodziców.
Obecnie w wielu szkołach czy też placówkach dyrektorzy, którzy zbytnio ingerują (zdaniem rodziców) w wydatki rady rodziców mają problemy prawne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz