RADA RODZICÓW 2022/ 2023
Rada Rodziców przedszkola jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
Szczegółowe zadania Rady Rodziców określone zostały w
Regulaminie Rady Rodziców Miejskiego Przedszkola Nr 22 w Katowicach i § 18 Statutu Przedszkola.
NA walnym zebraniu Rady Rodziców
przewodniczącą Rady Rodziców w roku szkolnym 2021/2022 została
Pani LUIZA RAMS
skarbnikiem -
Pani JOANNA LIS
sekretarzem -
Pani MONIKA BIERNATEK
Rada Rodziców:
- uchwala w oparciu o statut przedszkola regulamin swej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzne struktury i tryb pracy Rady,
- może występować do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
- wspiera działalność statutową placówki gromadząc fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady,
- opiniuje pracę nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego,
- opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
- może wystąpić z wnioskiem do dyrektora przedszkola o utworzenie rady przedszkola.
- W przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności nauczania i wychowania.
67 1140 2004 0000 3802 8167 3670
Wpłacając należy wpisać imię i nazwisko dziecka oraz grupę
Wpłacając należy wpisać imię i nazwisko dziecka oraz grupę
Na zebraniu ustalono składkę roczną 160 zł tj
15zł/ miesiąc , a w grudniu na Mikołaja 10 zł więcej - ( 10* 15zł +10zł /XII)
REGULAMIN RADY RODZICÓW
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA Nr 22 W KATOWICACH
I.
Postanowienia wstępne
1.
Rada
rodziców jest organem wewnętrznym stanowi społeczny organ
opiniodawczy
i doradczy przedszkola.
2.
Rada
rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu
ujednolicenia
oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
II.
Skład, struktura, tryb powoływania członków.
1.
W
przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców
wychowanków
przedszkola.
2.
W skład rady
rodziców wchodzi:
•
co najmniej 6
przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie
rodziców dzieci danego oddziału.
3.
W wyborach,
o których mowa w pkt. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
Wybory
przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym
roku szkolnym.
4.
Wybór nowych
członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
•
indywidualnego
zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem
w pracach
rady,
•
propozycji
członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora.
5.
Odstąpienie
od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić
w drodze:
•
złożenia
rezygnacji, która wymaga akceptacji rady rodziców,
•
odwołania na
wniosek rodziców członków rady, po uprzednim
przegłosowaniu
zwykłą większością głosów.
6.
Kadencja
rady trwa 1 rok.
7.
Decyzja o
rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być
podjęta
tylko za zgodą 75% Członków Rady.
8.
Działalnością
rady kieruje Przewodniczący Rady wspólnie
z
sekretarzem i skarbnikiem.
9.
Na pierwszym
posiedzeniu rady rodziców, rada powołuje Prezydium Rady.
Prezydium
Rady stanowi organ wykonawczy rady.
10.
W skład
Prezydium wchodzą:
•
Przewodniczący
•
Sekretarz
•
Skarbnik
11.
Rada
rodziców posiada Komisję rewizyjną w liczbie 2 – 3 członków.
12.
Członkowie
rady pełnią swoje funkcje społeczne.
II.
Cele, zadania i kompetencje rady
1.
Do zakresu
działań rady rodziców należy w szczególności:
a)
współudział
w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, a w tym:
•
organizowanie
rodziców i środowiska społecznego do realizacji
programu rozwoju
przedszkola,
•
popularyzowanie
wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach
dydaktycznych,
•
pomoc
dyrektorowi i radzie pedagogicznej w realizowaniu funkcji
placówki, w
podnoszeniu jakości pracy,
•
organizowanie
prac społeczno – użytecznych na rzecz przedszkola,
•
uczestniczenie
w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie
prac
służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
•
wzbogacenie
wyposażenia przedszkola,
•
współudział
w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
•
organizowanie
wymiany doświadczeń wychowawczych między
rodzicami,
•
pomoc
dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
•
udział w
organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej,
turystycznej
i sportowej dzieci,
•
wzbogacenie
ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie
z tradycją
środowiska i regionu,
•
rozwijanie,
z pomocą rady pedagogicznej, poradnictwa wychowawczego
dla
rodziców,
•
udział w
podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny,
ładu i
porządku w placówce.
b)
uchwalenie
Regulaminu Rady,
c)
uchwalenie
preliminarzu budżetowego rady na dany rok szkolny,
d)
podejmowanie
uchwał dotyczących żywienia dzieci w przedszkolu,
e)
zaopiniowanie
statutu, programu i planu pracy przedszkola oraz
ewentualnych
projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz
innych spraw
istotnych dla przedszkola,
f)
zaopiniowanie
planu finansowego przedszkola na kolejny rok
kalendarzowy,
g)
współpraca z
innymi organami przedszkola czy rozwiązywaniu spraw
związanych z
bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
2.
Rada ponadto
może:
a)
występować
do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad
przedszkolem
o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego
dyrektora
lub innego nauczyciela. Wnioski kierowane przez radę mają dla
organu
charakter wiążący,
b)
z własnej
inicjatywy oceniać sytuację oraz stan placówki i występować
z wnioskami
do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego
placówkę
oraz do gminnej rady oświatowej, w szczególności w sprawach
zajęć
pozaobowiązkowych,
c)
wybór przedstawicieli rodziców do Rady Rodziców, komisji oraz innych ciał, których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców dzieci,
d)
wybór przedstawicieli Rady do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora
c)
wybór przedstawicieli rodziców do Rady Rodziców, komisji oraz innych ciał, których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców dzieci,
d)
wybór przedstawicieli Rady do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora
e)
w celu
wspierania działalności przedszkola gromadzić fundusze
z
dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
III.
Organizacja
pracy
1.
Rada
wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem,
planem i
terminarzem spotkań.
2.
Posiedzenia
rady zwoływane są przez Prezydium Rady poprzez ogłoszenie
terminu
spotkania. Ogłoszenie wywieszane jest przez przewodniczącego
rady lub
sekretarza na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola.
3.
Posiedzenia
rady mogą być zwoływane z inicjatywy własnej Prezydium
Rady lub na
wniosek złożony co najmniej 1/3 członków rady.
4.
W
posiedzeniach rady może brać udział, z głosem doradczym dyrektor
przedszkola.
5.
Do udziału w
posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez
przewodniczącego
za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem
doradczym.
II.
Tryb podejmowania
uchwał.
1.
Uchwały rady
zapadają większością głosów oddanych.
2.
Uchwała rady
w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści
zapadają
większością 2/3 głosów oddanych.
3.
Uchwały rady
są zaprotokołowane przez sekretarza rady.
4.
Decyzja
dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może
być podjęta
większością głosów, członków obecnych na zebraniu rady.
5.
Jeżeli
uchwała albo inna decyzja Rady Rodziców jest sprzeczna z dobrem
dziecka,
statutem przedszkola lub obowiązującymi przepisami dyrektor
przedszkola
może zawiesić jej wykonanie i w terminie 2 tygodni od daty jej
zawieszenia
uzgodnić z Radą Rodziców sposób rozstrzygnięcia sprawy.
IV.
Sposób
dokonywania posiedzeń
1.
Zebrania
rady są protokołowane przez sekretarza rady i stanowią
dokumentację
przedszkola przechowywana w sekretariacie przedszkola.
2.
Protokół z
każdego posiedzenia jest sporządzony w ciągu 7 dni. Protokół
z zebrania
podpisuje przewodniczący i protokolant.
3.
Członkowie
rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia
protokołu do
zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych
poprawek
przewodniczącemu.
Na następnym
spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu
zgłoszonych
poprawek.
V.
Prawa i
obowiązki prezydium i członków rady
A.
Zadaniem Przewodniczącego rady rodziców jest:
1.
Kierowanie
całokształtem prac rady rodziców.
2.
Opracowanie
projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok
szkolny, z
uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy
przedszkola.
3.
Współdziałanie
ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do
realizacji
planu pracy.
4.
Zwoływanie i
prowadzenie rady rodziców.
5.
Kierowanie
działalnością finansową rady rodziców.
6.
Przekazywanie
dyrektorowi opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności
przedszkola.
B.
Zadaniem Skarbnika rady rodziców jest:
1.
Czuwanie nad
rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz
celowym
gospodarowaniem funduszami rady rodziców.
2.
Sprawdzanie
na bieżąco dokumentów finansowych rady , kontrolowanie prawidłowości oraz
zatwierdzanie ich do wypłaty.
3.
Co miesiąc
podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych rady.
C.
Zadaniem Sekretarza rady rodziców jest:
1.
Sporządzanie
protokołów z posiedzeń prezydium rady, wywieszanie
zawiadomienia
o terminie posiedzeń rady i porządku obrad.
2.
Załatwianie
spraw administracyjnych związanych z działalnością rady.
D.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej rady rodziców jest:
1.
Dokonywanie
raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych stanu gotówki
w kasie rady
rodziców i zdawanie sprawozdania na forum rady oraz
informowanie
o tym ogół rodziców.
2.
Kontrolowanie
raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie
zgodności z
przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej
i
rachunkowości.
VI.
Zasady działalności finansowej rady rodziców
1.
Fundusze
rady rodziców mogą pochodzić z:
a)
dobrowolnych
składek rodziców,
b)
dochodów
osiągniętych z działalności rady lub jednostek działających na
jej rzecz,
c)
dotacji,
darowizn, prowizji ...
2.
Pozyskane
środki finansowe mogą być gromadzone na koncie bankowym.
3.
Decyzję o
formie gromadzenia i przechowywania funduszy podejmuje rada
rodziców.
4.
Osobami
uprawnionymi do otwarcia konta bankowego, prowadzenia
czeków oraz wpłacania
i wypłacania gotówki są:
•
przewodniczący,
•
skarbnik,
•
dyrektor
przedszkola
•
nauczyciel
wz. za dyrektora (wyznaczony przez dyrektora).
5.
Dokumentację
i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi skarbnik – osoba
upoważniona przez ogół rodziców.
6.
Wpłaty na
fundusz rady zbierane są i dokumentowane na listach zbiorczych poszczególnych
grup i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany rok szkolny z
zastrzeżeniem pkt. 6.
7.
Rodzice mogą
indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od uchwalonej na dany rok szkolny.
8.
Rada może
zlecić zbieranie składek wyznaczonej osobie na podstawie
zawartej
umowy na dany rok szkolny.
9.
Wydatki z
funduszu rady dokonywane są w myśl uchwał rady i realizowane na podstawie
rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisywanych przez Przewodniczącego
rady i Skarbnika rady.
10.
O
wydatkowaniu zgromadzonych środków finansowych decyduje rada
rodziców w
porozumieniu z dyrektorem przedszkola na podstawie
zatwierdzonego
planu finansowego na dany rok szkolny.
11.
Wszelkie
dochody i wydatki z funduszu rady rodziców winne być
ewidencjonowane,
a dokumentacje przechowywane w sekretariacie
przedszkola.
12.
Środki, o
których mowa w pkt. 1 przeznaczone są w szczególności na:
•
organizowanie
imprez kulturalno – oświatowych i wycieczek dla dzieci,
•
finansowanie
upominków oraz imprez okolicznościowych
organizowanych
dla dzieci,
•
finansowanie
materiałów pisemnych i dydaktycznych dla dzieci,
•
organizowanie
warsztatów szkoleniowych dla rodziców,
•
innych
wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania rady.
13.
Rada
upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania tzw. „pogotowiem
kasowym”.
Wysokość
kwoty, jaką może w razie potrzeby dysponować dyrektor
przedszkola,
ustalona jest na początku roku szkolnego.
VII.
Postanowienia końcowe
1.
W realizacji
swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce
radą
pedagogiczną.
2.
Działalność
rady rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem.
3.
Kadencja
rady trwa 1 rok, ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru
i
ukonstytuowania się nowej rady, co powinno nastąpić nie później do
dwóch
tygodni od odbycia się zebrań grupowych.
4.
Niniejszy
regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data
uchwalenia regulaminu 29.09.2015
Podpisy
członków rady
Art. 53. 1. W szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady
rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.
2. W skład
rad rodziców wchodzą:
1) w szkołach – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w
tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
2) w placówkach, – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych
wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki;
3) w szkołach artystycznych - co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w
tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły.
3. W
wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada
rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w
szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust.
2 pkt 1-3, oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2 pkt
1, do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki.
5. Rady
rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
6.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkół i placówek
artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, określą, w drodze rozporządzenia, rodzaje szkół i placówek, w
których nie tworzy się rad rodziców, uwzględniając organizację szkoły lub
placówki lub brak możliwości bezpośredniego uczestniczenia w ich działalności
reprezentacji rodziców.
Art. 54.
1. Rada rodziców może występować do
dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub
placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we
wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
2. Do
kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i
działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez
nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów
oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o
charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania szkoły lub placówki, o których mowa w art. 34 ust. 2;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora
szkoły.
3. W
szkołach artystycznych, w których nie prowadzi się kształcenia ogólnego, nie
uchwala się programu profilaktyki, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b.
4. Jeżeli
rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt
1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem
sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły
obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z
radą pedagogiczną.
5. W
szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, programy, o
których mowa w ust. 2 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna.
6.
Programów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie uchwala się w szkołach dla
dorosłych.
7. W
szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż
jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i
placówkach niepublicznych programy, o których mowa w ust. 2 pkt 1, ustala organ
wskazany w statucie szkoły lub placówki.
8. W
celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady
wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53
ust. 4.
Interpretacja
Rada
rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek. Fundusze te gromadzi się w
celu wspierania działalności statutowej placówki. Jednakże dyrektor nie ma
prawa ingerować w jakikolwiek sposób w tryb i cel wydatkowania zebranych przez
radę funduszy. Nie ma prawa kontrolować wydatków, sprawdzać faktur, itd.
Najczęściej
rada rodziców, zgodnie ze swoim regulaminem, wybiera spośród siebie komisję
rewizyjną, która kontroluje prawidłowość wydatkowanych składek.
Wspólny
cel, jakim jest dobro placówki, do której uczęszczają dzieci, powinien
powodować współpracę pomiędzy dyrektorem a rodzicami w wydatkowaniu zebranych
pieniędzy, ale niestety nie ma takiego obowiązku czy przymusu. Dyrektor, jako
osoba zarządzająca pracą placówki wie najlepiej, jakie są potrzeby, ale
niestety nierzadko rozmija się to z wizją i wyobrażeniami rodziców.
Obecnie w
wielu szkołach czy też placówkach dyrektorzy, którzy zbytnio ingerują (zdaniem
rodziców) w wydatki rady rodziców mają problemy prawne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz