Miejskie Przedszkole nr 22 w Katowicach

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Jest to przedszkole 3-oddziałowe - przystosowane do opieki nad 75 dziećmi.



W przedszkolu znajdują się 3 sale zabaw, 2 łazienki, sala rekreacji - służąca jednocześnie jako sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt sportowy. Sale zabaw są wyposażone w odpowiednie do wieku dzieci zabawki , gry i sprzęty edukacyjne.



Przedszkole posiada własny ogród z roślinami ozdobnymi , piaskownicą, boiskiem oraz sprzętem do zabaw ruchowych - bieżnie, mostki, huśtawki itp.



środa, 20 września 2017

Cele i zadania przedszkola według nowej podstawy programowej



Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I
stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz
kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
(Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest aktem prawnym. Treści w niej zawa
rte
mogą być poszerzane, nie wolno ich jednak zawężać. W związku z reformą edukacji wprowadz
ane
są nowe zasady i regulacje. Dotyczą one także przedszkoli.
Od 1 września 2017 r. cele i zadania przedszkola będzie wyznaczać
Rozporządzenie w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia,
kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólne
go
dla szkoły policealnej
. Nowa podstawa programowa obowiązywać będzie zarówno
w przedszkolach, jak i w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innyc
h
formach wychowania przedszkolnego.
Pedagogiczny wymiar nowej podstawy
W wymiarze pedagogicznym dokument został przygotowany w oparciu o założenia reformy
edukacji z 1999 r., zapisy dotyczące efektów kształcenia wprowadzone w 2009 r. oraz o nową
koncepcję całościowego kształcenia opracowaną przez prof. Ryszarda Więckowskiego. W
edług
autorów nowej podstawy programowej – Doroty Dziamskiej, Małgorzaty Małyski, Małgorzaty
Wróblewskiej i Janusza Woźniaka – prof. Więckowski stworzył jedyną istniejącą w Pol
sce zwartą
i opartą na paradygmatach koncepcję kształcenia zintegrowanego.
Integracja rozumiana jest w niej szeroko:
w aspekcie czynnościowym – jako własna aktywność dzieci w procesie edukacyjnym,
w aspekcie psychicznym – jako oddziaływanie na wszystkie sfery osobowości dziecka,
w aspekcie metodycznym – jako wykorzystywanie przez nauczyciela różnych stra
tegii
i metod uczenia się,
w aspekcie treściowym – jako wielokierunkowa aktywność, dzięki której dziecko zyskuje
wiedzę o charakterze zintegrowanym.
Zgodnie z ideą prof. Więckowskiego edukacja ma być nastawiona na rozwój dziecka, a nie na
rozwój przystosowany do edukacji.
Założenia filozoficzne
Założenia filozoficzne nowej podstawy koncentrują się wokół fundamentalnych pytań:
„Kim jest
człowiek?”, „Kim jest dziecko?”.
Autorzy dokumentu powołują się na definicję prof. Krzysztofa Leśniewskiego z Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego, w myśl której: „Człowiek to byt relacyjny, wolny i roz
umny. Każda
osoba ludzka obdarzona jest niezbywalną godnością, gdyż jest kimś wyjątkowym
i niepowtarzalnym. Odkrywa swą wartość w byciu z innymi ludźmi, współtworząc ws
pólnoty
i społeczności. Będąc istotą twórczą, człowiek posiada duchowe pragnienie dążenia do dobra,
prawdy i piękna, by w ten sposób rozwijać swą potencjalność i stawać się coraz lepszy
m. Wiara,
nadzieja i miłość stanowią podstawę sensu i celu ludzkiego życia, niezależ
nie od tego, czy mają
one zakorzenienie w wyznawanej religii”.
Człowiek ujmowany jest więc integralnie, jako istota poszukująca prawdy o sobie i ś
wiecie,
zorientowana na odkrywanie i realizację uniwersalnych wartości (godność, szacunek, praw
da,
piękno, dobro), rozwijająca się we wspólnocie: rodzinnej, rówieśniczej, narodowej.
Kierunek zmian w programie wychowawczym przedszkola wyznaczają w nowej podstawie
trzy
słowa: dziecko, rozwój, przedszkole. Dziecko jest podmiotem edukacji, postrzeganym c
ałościowo
(holizm), rozwój zasadza się na integralności, harmonijnym łączeniu wielu sfer ży
cia i działania,
a przedszkole stanowi dla niego naturalną przestrzeń. W koncepcji tej kładzie się nacisk
na
zintegrowany rozwój, odchodząc od rozumienia edukacji jako wyposażania dziecka w określone
umiejętności.
Zmienia się również interpretacja podstawy. Nie jest już ona ogólnym opisem procesu
wspomagania rozwoju i edukacji, ale dokumentem, w którym zostaje wskazany syntetyc
zny
i precyzyjny cel wychowania przedszkolnego. Inaczej rozumiane jest także samo wy
chowanie. Nie
chodzi już w nim tylko o przygotowanie dziecka do życia w zgodzie z samym sobą, drugim
człowiekiem, przyrodą, ale o rolę i znaczenie wartości w procesie wychowawczym
. Na pierwszy
plan wysuwa się więc wymiar aksjologiczny i antropologiczna wizja prof. Leśniewskie
go.
W założeniach podstawy można dostrzec odejście od schematu, polegającego na realiz
acji
poszczególnych zajęć w celu nabycia określonych umiejętności w zaplanowanym c
zasie. Od
rozliczania się z konkretnych terminów ważniejsze jest wspieranie rozwoju dzi
ecka w każdej
chwili jego pobytu w przedszkolu.
Cel ogólny wychowania przedszkolnego
W myśl założeń nowej podstawy nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest: „ws
parcie
całościowego rozwoju dziecka (...) realizowane (...) przez proces opieki, wychowania i nauczania
– uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działa
nia oraz
gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego
wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia na pierwszym etapie edukacji”.
Takie rozumienie celu wychowania nawiązuje do fenomenologicznej koncepcji człowieka
wybitnego polskiego filozofa Romana Ingardena. Istotne są tu: orientacja na uniwersalne wartośc
i
oraz indywidualizm i niepowtarzalność każdego dziecka, które poznaje to, co prawdziwe, czyn
i to,
co dobre, i jest twórcą piękna. Przedszkole ma ten proces stymulować i wspierać.
Wspieranie rozwoju powinno polegać na odkrywaniu przez dziecko własnych możliwości:
fizycznych, emocjonalnych, społecznych, poznawczych oraz na poszukiwaniu sen
su własnych
działań. Oznacza to potrzebę uświadamiania dziecku celowości wszelkich zabie
gów
dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, a także rozwijanie zdolności do interakc
ji,
komunikacji, autorefleksji, tak by wszechstronnie przygotować je do podjęcia wyzwań w
I klasie
szkoły podstawowej.
Zadania przedszkola
Zadania przedszkola zostały opisane w 17 punktach. Wynikają one z nadrzędnego celu
wychowania przedszkolnego (wspieranie całościowego rozwoju dziecka) i dotyczą organiza
cji
procesu edukacji. Zadania powinny być realizowane w codziennej pracy placówki przez jej
dyrektora i nauczycieli we współpracy z rodzicami, opartej na wzajemnym zaufaniu
i dialogu.
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków
sprzyjających
nabywaniu doświadczeń
w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
w
poczuciu bezpieczeństwa
.
Zgodnie z holistycznym (całościowym) podejściem do rozwoju dziecka nauczyciel przedsz
kola
w równym stopniu powinien zajmować się opieką, wychowaniem i nauczaniem małego dzi
ecka.
Według znanej teorii Abrahama Maslowa zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu jest moż
liwe tylko
wówczas, gdy zrealizowane są potrzeby podstawowe. Dlatego np. potrzeba nowych przeżyć
i doświadczeń może urzeczywistnić się w dziecku, które jest najedzone i wyspane
.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom
integracji sensorycznej
i umiejętności
korzystania z rozwijających się
procesów poznawczych
.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzie
ci
doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
Dobór odpowiednich metod dydaktyczno-wychowawczych, które angażowałyby jak najwięcej
zmysłów dziecka, stanowi priorytet w projektowaniu zajęć. Procesy poznawcze, takie
jak mowa,
myślenie, uwaga, pamięć, są w okresie przedszkolnym szczególnie plastyczne
, bardzo podatne na
bodźce zewnętrzne. Nauczyciel powinien zaznajamiać dzieci z wartościową szt
uką, muzyką,
literaturą, kulturą słowa.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatn
ych do
poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości,
indywidualność,
oryginalność dziecka oraz
potrzeby
tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie
.
Grupa przedszkolna stanowi zbiór indywidualności. Choć dzieci funkcjonują razem, są
skoncentrowane na sobie. Znajdują się dopiero u progu socjalizacji. Zadaniem nauczyciela je
st
uświadomienie im znaczenia życia społecznego, z uwzględnieniem faktu, że każda grupa s
kłada się
z niepowtarzalnych jednostek. Warto więc uczyć w przedszkolu np. tańców integracyjn
ych,
umożliwiających wspólnotowe przeżywanie radości. Nie powinno w nich chodzić o precy
zję, ale
o spontaniczność.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do
samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji
,
pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających
treści
adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wraż
liwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowani
a, ruchu,
środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
Nauczyciel przedszkola powinien być „reżyserem chwili” i wiedzieć, jak reagowa
ć na zmienną
rzeczywistość dziecięcych zachowań. Ważne, by stwarzał podopiecznym wa
runki do kreatywnych
działań. Warto, by nie tylko przekazywał wiedzę, ale inspirował do jej odkrywania (moż
na w tym
celu stosować metodę projektów). Istotne jest jednak zachowanie właściwych proporc
ji między
działaniem planowym a twórczym.
10.Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną
eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poz
nanie
wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego
, adekwatnych do
etapu rozwoju dziecka.
Przedszkole jest miejscem umożliwiającym edukację także poza murami budynku, na
różnorodnych wycieczkach, wyprawach, spacerach. Jego rolą jest m.in. kształtowa
nie w dzieciach
świadomości ekologicznej, szacunku dla przyrody, wskazywanie na jej piękno, harmonię
i znaczenie dla człowieka.
11.Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację ele
mentów
techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania
intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12.
Współdziałanie z rodzicami
, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,
uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13.Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania
przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań
wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Rodzina jest pierwotnym środowiskiem dziecka. Przedszkole może i powinno współpracować
z rodzicami, wykorzystując w edukacji ich potencjał (np. przez zapoznawanie dzieci
z wykonywanymi przez nich zawodami).
Współdziałanie nauczyciela przedszkola z rodzicami powinno być oparte na wzajemny
m szacunku,
zrozumieniu i zaangażowaniu. Zadaniem dyrektora jest stworzenie przestrzeni dla t
akiej relacji.
Warto, by rodzice współuczestniczyli w realizacji programu wychowawczego przedsz
kola.
14.Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowa
wczych
o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zja
wisk
istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15.Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadz
ące do
osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16.Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku
poznawanie
kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalne
go
kaszubskiego.
17.Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających
budowaniu zainteresowania dziecka
językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur
.
Człowiek realizuje się nie tylko w najbliższym otoczeniu, ale również w tym
, co wykracza poza
jego codzienny horyzont. Naturalna potrzeba poznawania i eksplorowania świata powinna być
dostrzegana i kształtowana już w wieku przedszkolnym. Warto uwrażliwiać dzie
cko na
różnorodność perspektyw, stopniowo odsłaniać przed nim złożoność rzeczywistości, ujawniając
ą
się m.in. w obyczajach, kulturze, języku. Projektując zajęcia edukacyjne, wa
rto pamiętać
o uwzględnianiu tych elementów (np. wprowadzaniu słów i zwrotów z języka angielskiego lub t
zabawy wyrazami zaczerpniętymi z języków mniejszości etnicznych).
Szczegółowo przedstawione zadania przedszkola, obejmujące swoim zakresem szereg dz
iałań,
potrzeb i możliwości dzieci, a także zobowiązań dyrektorów, nauczycieli, wyc
howawców – mają
na celu realizację naczelnej idei nowej podstawy programowej – wszechstronnego, zintegrowa
nego
rozwoju dziecka przedszkolnego.
Wkrótce się przekonamy, czy ta koncepcja znajdzie odzwierciedlenie w praktyce edukacyj
nej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz