Miejskie Przedszkole nr 22 w Katowicach

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Jest to przedszkole 3-oddziałowe - przystosowane do opieki nad 75 dziećmi.



W przedszkolu znajdują się 3 sale zabaw, 2 łazienki, sala rekreacji - służąca jednocześnie jako sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt sportowy. Sale zabaw są wyposażone w odpowiednie do wieku dzieci zabawki , gry i sprzęty edukacyjne.



Przedszkole posiada własny ogród z roślinami ozdobnymi , piaskownicą, boiskiem oraz sprzętem do zabaw ruchowych - bieżnie, mostki, huśtawki itp.



piątek, 11 sierpnia 2017

Profil rozwojowy sześciolatka


Co każdy nauczyciel powinien wiedzieć o sześciolatku?


Sześciolatek:

  • wszystko, czego doświadcza, jest dobre lub złe, rzadko udaje się z nim wypracować rozwiązania pośrednie, wypracowanie kompromisu wymaga dość sporego wysiłku,

  • staje się coraz bardziej świadomy siebie, swoich stanów i emocji, potrafi ocenić, co jest mu bliskie, a co nie, kogo lubi, a kogo nie lubi,

  • stara się być taktowny, by nie robić przykrości, a także wie, jak i kogo można zranić (słowem, gestem, czynem),

  • potrafi być towarzyski, zawiera przyjaźnie, otwiera się na nowe znajomości, chętnie zostaje w domu swoich rówieśników lub zaprasza ich do swojego domu,

  • chętnie opowiada o swoich sukcesach, jest dumny ze swoich osiągnięć,

  • potrzebuje pozytywnych informacji zwrotnych w postaci komplementów, pochwał
    i uwag, domaga się uznania swoich „zasług”, akceptacji i uwagi dorosłych, ale może mieć problem z niepowodzeniami, może zareagować impulsywnie, wykraczając poza akceptowalne formy zachowań,

  • staje się coraz bardziej samodzielny, stąd większe poczucie pewności siebie
    i bezpieczeństwa, co czasami może powodować próby nieposłuszeństwa, podważanie zdania rodziców, nauczyciela, nieposłuszeństwo,

  • jest bardziej świadomy tego, co dzieje się w otaczającym go świecie, coraz bardziej interesuje go udział w zorganizowanych grach, przynależność do drużyn, spotkania
    z rówieśnikami,

  • potrafi współdziałać w grach zespołowych, ale ciągle jeszcze jest silna potrzeba rywalizacji i zwycięstwa, co często prowadzi do trudnych zachowań związanych
    z przegraną lub euforycznych reakcji na wygraną,

  • preferuje zabawy z rówieśnikami tej samej płci,

  • ma coraz większą świadomość moralną, wie, co jest dobre, a co złe, niestety jednak czasem potrafi się zapędzić i potraktować kogoś ostro czy niesprawiedliwie, dlatego wychowawcy powinni modelować zachowania i korygować te, które są niewłaściwe,

  • coraz lepiej rozumie zasady i łatwiej odnajduje się w sytuacjach społecznych,

  • czyta lub szybko się tego uczy,

  • umie pisać proste litery, znaki lub szybko tę umiejętność opanowuje,

  • interesują go krótkie, często własnoręcznie „opisane” (literami, obrazkami) historie,

  • zna różne piosenki i wierszyki, uczy się ich z łatwością,

  • rozwiązuje swoje problemy lub podejmuje próby ich rozwiązania,

  • potrafi skoncentrować się na jednej czynności (ok. 15 minut i więcej),

  • radzi sobie z bardziej precyzyjnymi czynnościami (wycinanie, wiązanie butów, zapinanie guzików),

  • ma bogaty zasób słów, choć zdarza mu się tworzyć neologizmy dziecięce, np. (gasiciel pożarów – strażak, murowacz – murarz),

  • umie wykonywać proste obliczenia matematyczne, lubi bawić się cyframi,

  • rozpoznaje kształty, odtwarza je, tworzy geometryczne rysunki,

  • interesuje się zjawiskami przyrodniczymi, mapami, zawodami, jakie wykonują różni ludzie, czy rolami społecznymi (jest ciekawy otaczającej go rzeczywistości),

  • poznaje zasady działania zegara, zna nazwy dni tygodni, miesięcy, pór roku,

  • lubi się wypowiadać na różne tematy, jego wypowiedzi są coraz dłuższe, ciekawe, logiczne (można z nim porozmawiać na naprawdę różne tematy),

  • rozróżnia świadomie stronę lewą od prawej,

  • jest bardzo aktywny ruchowo, daje się zauważyć szybki postęp rozwoju dużej motoryki – dobrze sobie radzi z piłką, jeździ na rowerze, sprawnie pokonuje schody,

  • staranniej rysuje, sprawniej zapina guziki, lepiej posługuje się nożyczkami czy sztućcami, prace są bardziej precyzyjne, przemyślane i czytelne,

  • potrzebuje stałego rytmu dnia, w szczególności w zakresie spożywania posiłków
    o określonych porach: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja,

  • potrzebuje ciągłego utrwalania dobrych nawyków,

  • potrzebuje jasnego określenia granic tego, co jest dozwolone, a co zabronione, ponieważ to buduje jego poczucie bezpieczeństwa,

  • potrzebuje od 10 do 12 godzin snu w nocy (bywa, że niektóry mniej lub więcej),

  • próbuje „testować” nauczycieli i rodziców, a zwłaszcza ustalone granice – często podważa stanowisko dorosłych, buntuje się, eksperymentuje, dlatego na wydane polecenie sześciolatek potrafi odpowiedzieć krótko: „To moje życie”, „Nie rozkazuj mi” czy „Nie jesteś moim szefem”,

  • lubi stawiać hipotezy, mądrzyć się – jeśli zabraknie mu argumentów, to wykorzystuje fantazję,

  • ma silną potrzebę bycia zauważonym w grupie, aby to osiągnąć, czasami manipuluje, oszukuje, kłamie,

  • bywa, że przeżywa stany lękowe, np. boi się, że coś na nie czyha w pokoju, boi się ciemności.


Dobre rady
Jak postępować z sześciolatkiem, który zachowuje się niepoprawnie?


  • ustal wyraźne granice: to jest dozwolone, a to zabronione,

  • jasno precyzuj swoje oczekiwania,

  • bądź cierpliwy i wyrozumiały,

  • jeśli zaczyna kłamać i oszukiwać, nie oskarżaj go, nie piętnuj, zadawaj pytania, rozmawiaj, tłumacz,

  • wyznaczaj obowiązki adekwatnie do umiejętności dziecka,

  • bądź stanowczy, słuchaj, ale nie dyskutuj na temat poleceń czy zasad, sześciolatek musi wiedzieć, że one są niezmienne,

  • bądź konsekwentny,

  • dotrzymuj słowa,

  • jasno ostrzegaj przed konsekwencjami, określ je,


  • choć sześciolatek jest wymagającym dzieckiem i czasami potrafi „dać się we znaki”, to nie zrażaj się tym, gdyż właśnie taki jest prawidłowo rozwijający się sześciolatek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz