Miejskie Przedszkole nr 22 w Katowicach

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Jest to przedszkole 3-oddziałowe - przystosowane do opieki nad 75 dziećmi.



W przedszkolu znajdują się 3 sale zabaw, 2 łazienki, sala rekreacji - służąca jednocześnie jako sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt sportowy. Sale zabaw są wyposażone w odpowiednie do wieku dzieci zabawki , gry i sprzęty edukacyjne.



Przedszkole posiada własny ogród z roślinami ozdobnymi , piaskownicą, boiskiem oraz sprzętem do zabaw ruchowych - bieżnie, mostki, huśtawki itp.



niedziela, 31 sierpnia 2014

ADAPTACJA BEZ STRESU

1. W miłej formie przekaż dziecku, że pójdzie do przedszkola (rozmowa, spacer pod budynek przedszkola, uroczysty podwieczorek, dziecko może otrzymać z tej okazji gratulacje i książeczkę np. "Będę przedszkolakiem", itp.).
2. Naucz dziecka samodzielności – nie wyręczaj go; wzmocni to w dziecku pewność, że sobie poradzi, kiedy zostanie bez Twojej opieki.
3. Zadbaj o wygodne ubranie i obuwie (buty na rzepy, spodnie na gumkę w pasie, łatwe do założenia podkoszulki z wyraźnie określonym przodem, np. aplikacją, obrazkiem, sprawny suwak w kurtce). Ubieraj dziecko na "cebulkę". Pamiętaj, że ubrania mogą się ubrudzić.
4. Nie wyprzedzaj potrzeb dziecka pytaniami – "Czy chcesz sikać/jeść/pić?", "A może nie chcesz już jeść/bawić się?" Czekaj cierpliwie aż dziecko samo zasygnalizuje potrzebę i chwal je za to.
5. Staraj się nie karmić dziecka podczas posiłków – bez dopingu w postaci telewizora, książeczki, zabaw typu "jedna łyżka za mamę, druga za tatę...".
6. Pozwól dziecku na samodzielne radzenie sobie w toalecie – zdejmowanie i zakładanie majteczek, podcieranie się, spuszczanie wody, mycie rąk.
7. Stwarzaj sytuacje, by dziecko zostawało na jakiś czas pod opieką innych osób, np. babci, cioci – stopniowo wydłużaj czas, który spędza bez Ciebie. Informuj dziecko, kiedy wrócisz, np. "kiedy zjesz obiad u cioci" lub "kiedy skończą się bajki na dobranoc". W ten sposób dziecko nabierze pewności, że po nie wracasz, i później spokojnie będzie oczekiwać na Ciebie w przedszkolu


8. Zachęcaj, by w Twoim imieniu dziecko poprosiło w kiosku o gazetę, zapytało obcą osobę o godzinę, poprosiło kolegę w piaskownicy o pozwolenie pobawienia się jego zabawką – w ten sposób dziecko nauczy
9. Zadbaj o kontakty rówieśnicze – na placu zabaw, w piaskownicy; pozwól dziecku samodzielnie podejmować kontakty i rozwiązywać konflikty, np. spowodowane zabraniem zabawki przez inne dziecko, bo o pewnych zachowaniach i regułach obowiązujących w zespole musi się dowiedzieć, zanim wejdzie w grupę przedszkolną.
10. Przyzwyczajaj dziecko do sprzątania po sobie: zabawek, ubrań, a także do tego, by przestrzegało umów, używało zwrotów grzecznościowych, np. "dziękuję", nie odchodziło poza wyznaczone miejsce.
11. Rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu – o tym, co w nim zastanie, co będzie robiło, kto będzie się nim opiekował, czytajcie wspólnie książeczkę np. "Będę przedszkolakiem", opowiadaj dziecku      o własnych doświadczeniach z tego okresu. się wyrażania swoich potrzeb, zwracania się do pani w przedszkolu. Jeśli dziecko używa wyrażeń dźwiękonaśladowczych, np. "eee", "si", "pisiu", i w ten sposób sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne lub inne, staraj się to zmienić, gdyż trochę czasu minie, zanim nauczycielka zrozumie, czego dziecko się domaga, a to może narazić je na dodatkowy stres.

12. Weź dziecko na zakupy potrzebnych rzeczy do przedszkola – pozwól, by dziecko dokonywało wyboru; jeśli jakaś rzecz nie spełnia Twoich oczekiwań, wyjaśnij dziecku, dlaczego musicie poszukać innej.
13. Unikaj wypowiadania do innych osób w obecności dziecka komentarzy typu:  "Nie mam innego wyjścia i muszę go oddać do przedszkola", "Trudno, to jedyne wyjście, musi", itp. Nie hoduj              w sobie poczucia winy z tego powodu, że na dziecko spada nowy obowiązek.
14. Czasami zwróć się do dziecka trochę głośniej niż zwykle – bywa, że panie w przedszkolu, w czasie dużego gwaru muszą coś zakomunikować i są zmuszone mówić głośno, a dzieci odbierają to jako krzyczenie na nie; dobrze jest dziecku to wyjaśnić.
15. Zaufaj wybranej przez siebie placówce – każda realizuje ten sam program, ale ma prawo robić to różnymi metodami.

16. Zadbaj, by wyjście do przedszkola było miłe, spokojne – sumiennie stosuj się do zawartych z dzieckiem umów, odbieraj je punktualnie! Jeśli zauważycie, że dziecko zbyt emocjonalnie reaguje na rozstanie z osobą odprowadzającą, niech odprowadza je ktoś inny, np. tato zamiast mamy.
17. Nie odbieraj informacji problemowych jako skarg na dziecko, lecz jako troskę i podstawę do rozwiązywania wszelkich trudności. Nigdy nie rozmawiaj o dziecku z nauczycielką w jego obecności. Uczciwie udzielaj informacji na temat swojego dziecka (nawyki, braki, choroby, itp.).
18. Licz się ze zniszczeniem zabawki zabranej przez dziecko z domu do przedszkola.
19. Nie rezygnuj z posyłania dziecka do przedszkola w przypadku kłopotów z adaptacją.

Jako rodzice przyszłego przedszkolaka powinniście zdawać sobie sprawę z tego, że nie możecie przebyć drogi rozwojowej za dziecko, bo ono samo musi zdobyć i doskonalić swoje umiejętności. Im mniej będzie różniło się od swoich kolegów, tym szybciej poczuje się wśród nich pewnie. Będzie dumne z tego, że potrafi to samo, co inni. Waszym zadaniem jest "sensowne" wspomaganie dziecka, a nie wyręczanie go. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz