Miejskie Przedszkole nr 22 w Katowicach

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Jest to przedszkole 3-oddziałowe - przystosowane do opieki nad 75 dziećmi.



W przedszkolu znajdują się 3 sale zabaw, 2 łazienki, sala rekreacji - służąca jednocześnie jako sala gimnastyczna, wyposażona w sprzęt sportowy. Sale zabaw są wyposażone w odpowiednie do wieku dzieci zabawki , gry i sprzęty edukacyjne.



Przedszkole posiada własny ogród z roślinami ozdobnymi , piaskownicą, boiskiem oraz sprzętem do zabaw ruchowych - bieżnie, mostki, huśtawki itp.



piątek, 18 lipca 2014

… LEWORĘCZNI KONTRA PRAWORĘCZNI …

Kto myśli logiczniej, a kto jest bardziej twórczy? Kto lepiej radzi sobie z orientacją w terenie, a kto lepiej rozwiązuje problemy naukowe?

Za to, czy jesteśmy lewo- czy praworęczni, odpowiada mózg, który dzieli się na dwie półkule. Wspólnie rządzą one funkcjami ciała i procesami myślowymi. Jednak nie są one identyczne, każda z nich specjalizuje się w innych obszarach. Lewa półkula zawiaduje prawą stroną ciała (ręką, nogą, uchem, okiem), a prawa – lewą stroną. Jedna z półkul dominuje nad drugą. Jest to tzw. lateralizacja, czyli stronność (co oznacza, że jedna ze stron ciała jest sprawniejsza niż druga).
Lateralizacja ustala się już w okresie płodowym. Do 6 roku życia powinno się dać sprecyzować, czy dziecko jest lewo czy praworęczne.
Jeżeli jesteś praworęczny, prawdopodobnie dominuje u ciebie lewa półkula mózgowa. W przypadku osoby leworęcznej dominująca zazwyczaj jest półkula prawa. Istnieją również przypadki osób, u których jedna z dominujących części ciała (czyli ta, której człowiek odruchowo używa, np. pisze prawą ręką, nadstawia prawe ucho) znajduje się po tej samej stronie, co dominująca półkula. Bywa również, że lateralizacja jest słabo wykształcona (objawia się to m.in. oburęcznością).
Jeżeli chcesz upewnić się, która strona dominuje w twoim ciele, zwróć uwagę którą nogą kopiesz piłkę, którym okiem parzysz przez lunetę (tudzież zwiniętą kartkę papieru), które ucho przykładasz do słuchawki telefonu, którą ręką piszesz i rzucasz piłkę. Jeżeli dominują u ciebie narządy znajdujące się po prawej stronie, najprawdopodobniej dominującą półkulą jest lewa (i odwrotnie).
Funkcje półkul mózgowych
Każda z półkul odpowiada za inne obszary, więc ludzie prawo i leworęczni charakteryzują się różnymi zdolnościami. Jednak należy pamiętać, że półkule współpracują ze sobą, mimo że wyspecjalizowały się w pełnieniu różnych funkcji. Dlatego też pobudzając do pracy lewą półkulę, aktywujemy również prawą.
 
Badania z elektroencefalografem wykazały, że lewa półkula (dominująca u osób praworęcznych) jest bardziej aktywna od prawej, kiedy człowiek się wypowiada, uważnie słucha, pisze, liczy w pamięci, myśli logicznie, analizuje, rozwiązuje zadania matematyczne i szuka odpowiedzi na problemy naukowe.
Jest to półkula, którą charakteryzuje dosłowność, ponieważ jej domeną jest rozkładanie wszystkiego na czynniki pierwsze. Dlatego też osobom, u których dominuje lewa półkula, trudniej jest zrozumieć przenośnie i związki frazeologiczne. Dużo lepiej radzą sobie one z materiałem, który można poddać racjonalnej, logicznej ocenie, niż np. z interpretacją wiersza. Lewa półkula odpowiada również liczby i numery. Cechuje ją matematyczność działania, dlatego informacje, które do niej trafiają, są przetwarzane sekwencyjnie.
Z kolei prawa półkula (dominująca u osób leworęcznych) odpowiada za twórczość, formy, kolory, rytm, analogie, metafory i ogół. Wykorzystywana jest przy czynnościach, wymagających wyobraźni. Świetnie radzi sobie z wizualizacją. Osoby, u których ta półkula dominuje, myślą obrazowo, np. kiedy usłyszą „drzewo”, widzą drzewo, podczas gdy osoby o dominującej lewej półkuli mają w tym przypadku przed oczami słowo drzewo. Prawa półkula potrafi uchwycić całość problemu, nie rozbiera wszystkiego na czynniki pierwsze. W niej również umiejscowione są umiejętności przestrzenne, odpowiadające za lepszą orientację terenie.
Tu także kształtuje się gust i poczucie estetyki oraz zdolności plastyczne i muzyczne.
W praktyce obie półkule się uzupełniają. Podczas słuchania piosenki, prawą półkulę interesują: melodia, rytm oraz rymy, a lewą słowa, składnia, sens zdań.
Szkoły dopasowane do praworęcznych
W szkołach od uczniów wymaga się przede wszystkim umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem, pisania oraz liczenia. Za to wszystko odpowiada lewa półkula. Osoby praworęczne, u których to ona dominuje, są więc w uprzywilejowanej sytuacji.
Tymczasem proces uczenia się przebiega najefektywniej, kiedy angażujemy do pracy obie półkule. Warto wiec do materiału, który należy przerobić, włączyć kolor, rytm, przestrzeń, wyobrażenia i emocje. Informacje będą wtedy lepiej zapamiętywane.
/  zdrowie.wp.pl   /

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz