Podstawa
prawna:
-
Ustawa o systemie oświaty.
-
Statut przedszkola.
-
Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
-
Konwencja Praw Dziecka.
Cele
ogólne:
-
Ustalenie kolejności działań, miejsca i czasu przeprowadzania poszczególnych czynności mających na celu prawidłowość procesu dydaktyczno-wychowawczego i bezpieczeństwo dzieci.
-
Ułatwienie wzajemnych kontaktów pracowników przedszkola z rodzicami oraz współuczestniczenie wszystkich podmiotów w życiu przedszkola.
-
Odpowiedni przepływ informacji o bieżącej działalności przedszkola.
§
1
Zakres
i osoby odpowiedzialne
-
Za właściwą organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola.
-
W procesie przekazu informacji uczestniczą tylko wyznaczeni pracownicy przedszkola wg posiadanych kompetencji:
-
dyrektor:
-
organizacja pracy przedszkola (zasady, specyfika, prawne uregulowania),
-
nauczyciel pracujący w grupie:
-
organizacja pracy w grupie,
-
bieżąca informacja o dziecku (postępy edukacyjne, trudności dydaktyczno-
-wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze);
-
intendent:
-
żywienie (jadłospis),
-
odpłatność za przedszkole,
-
pomoc nauczyciela:
-
czynności higieniczne,
-
posiłki.
-
Informacje przekazywane mogą być:
-
ustnie:
-
zebrania ogólne,
-
zebrania grupowe,
-
kontakty indywidualne,
-
kontakty telefoniczne,
-
pisemnie:
-
ogłoszenia,
-
komunikaty,
-
zaproszenia,
-
gazetki,
-
foldery,
-
elektronicznie:
-
adres e-mail,
-
strona internetowa przedszkola.
§
2
Prawa
i obowiązki rodziców
-
Rodzice mają prawo do:
-
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych w grupie i w przedszkolu,
-
uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka (jego postępów, trudności),
-
uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
-
zgłaszania uwag na temat funkcjonowania przedszkola z zachowaniem drogi służbowej: dyrektor – organ prowadzący – organ nadzorujący.
-
-
Rodzice mają obowiązek:
-
poinformować przedszkole o stanie zdrowia dziecka,
-
uczestniczyć w zebraniach grupowych,
-
powiadomić o wyjątkowych sytuacjach rodzinnych,
-
wypełnić upoważnienie,
-
na bieżąco śledzić ogłoszenia i komunikaty.
-
§
3
Zadania
i obowiązki nauczycieli
-
Zadaniem nauczyciela jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dziećmi, a w szczególności:
-
tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi dzieci,
-
kreowanie sytuacji, w których dzieci aktywnie rozwijają wszystkie sfery swojej osobowości,
-
wyrabianie wśród dzieci prawidłowych postaw społeczno-moralnych.
-
-
Nauczyciele mają obowiązek:
-
otaczać indywidualną opieką każde dziecko,
-
planować i organizować wspólnie z rodzicami pracę grupy,
-
współdziałać ze specjalistami, nauczycielami wspomagającymi w celu ustalenia dalszych kierunków działań w pracy z dziećmi,
-
dbać o właściwy kontakt z rodzicami,
-
motywować rodziców do włączania się w życie grupy i przedszkola,
-
na bieżąco aktualizować „kącik rodziców” (przesyłać informacje do koordynatora strony internetowej przedszkola).
-
§
4
Zasady
kontaktów dyrektor –
nauczyciele
i pracownicy przedszkola –
rodzice
-
Zarządzenia dyrektora wpisywane są do księgi zarządzeń.
-
Księga zarządzeń przechowywana jest w kancelarii przedszkola.
-
Księga z zarządzeniem do zapoznania jest wykładana w pokoju nauczycielskim lub w pomieszczeniu socjalnym pracowników administracyjno-obsługowych.
-
Informacje bieżące dotyczące organizacji imprez przedszkolnych, międzyprzedszkolnych, wycieczek, konkursów, przeglądów itp. umieszczane są na tablicy informacyjnej w jadalni przedszkola. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uwzględnienia ww. informacji w bieżącym planie pracy dydaktyczno-wychowawczej.
-
Informacje o szkoleniach, spotkaniach Rady Pedagogicznej, WDN, konferencjach, warsztatach itp. umieszczane są na tablicy informacyjnej w pokoju nauczycielskim. Za systematyczne uzupełnianie tych informacji odpowiedzialny jest wicedyrektor.
-
Harmonogram imprez przedszkolnych będący częścią planu pracy znajduje się w dokumentacji dyrektora oraz umieszczany jest na tablicy informacyjnej w stołówce przedszkola.
-
Informacje dotyczące działalności przedszkola, nadzoru pedagogicznego, stanu BHP itp. przekazywane są przez dyrektora na zebraniach Rady Pedagogicznej i odnotowywane w księdze protokołów.
-
Dyrektor wyznacza dni petenta, podczas których jest w pełnej dyspozycji dla rodziców, nauczycieli i pracowników przedszkola.
-
Nauczyciel zobowiązany jest do informowania pozostałych członków Rady Pedagogicznej o organizowanych imprezach przedszkolnych (wg harmonogramu imprez i uroczystości) poprzez wywieszenie scenariusza imprezy, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, na tablicy informacyjnej w jadalni przedszkola.
-
Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania o swojej nieobecności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§
5
Zasady
kontaktów nauczyciele – rodzice
-
Przez informowanie rodziców (prawnych opiekunów) rozumie się przekazywanie wszelkich informacji na temat dziecka, jego funkcjonowania, zachowania itp.
-
Miejscem kontaktów jest teren przedszkola.
-
Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się wg Planu współpracy z rodzicami lub w miarę potrzeb.
-
Spotkania z rodzicami odbywają się w formie: zebrań z rodzicami, konsultacji, rozmów indywidualnych, zajęć otwartych, uroczystości itp.
-
Miejscem kontaktów z rodzicami są sale dydaktyczne, pokój nauczycielski, gabinety specjalistów, gabinet wicedyrektora i dyrektora.
-
Nauczyciel nie może prowadzić rozmów z rodzicami w czasie pracy dydaktyczno-
-wychowawczej, ze względu na zapewnienie prawidłowej opieki i bezpieczeństwa dzieciom. -
Informacje o terminach spotkań z rodzicami umieszczane są na tablicy informacyjnej grupy, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem oraz na stronie internetowej przedszkola.
-
Wszelkie uwagi, skargi i wnioski dotyczące pracy przedszkola oraz innych spraw rodzice kierują z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel (wychowawca) – dyrektor przedszkola – organ prowadzący i organ nadzorujący.
-
Kontakty z rodzicami są dokumentowane w Karcie kontaktów indywidualnych, listach obecności na zebraniach grupowych.
-
Nauczyciel powiadamia rodzica o niepokojących zachowaniach dziecka i ustala z nim sposób dalszego postępowania (konsultacje specjalistyczne, badania w poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, system motywacji). -
Podczas pierwszych spotkań dla rodziców w roku szkolnym, nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania z obowiązującymi dokumentami: statut przedszkola, uchwały Rady Miasta, Plan pracy przedszkola, Plan współpracy z rodzicami, Plan współpracy ze środowiskiem lokalnym, procedurami.
§
6
Zasady
kontaktów nauczyciele – nauczyciele
-
Nauczyciel może konsultować się z innymi nauczycielami, specjalistami w każdej sytuacji, która wymaga porady lub pomocy.
-
Konsultacje nauczycieli nie mogą odbywać się podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych i opiekuńczych.
§
7
Zasady
kontaktów nauczyciele – dzieci
-
Nauczyciel bezwarunkowo akceptuje dzieci, aprobuje takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.
-
Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości i potrzeb danego dziecka (programy indywidualne, plany wspierające, karty pracy itp.).
-
Nauczyciel przyznaje dzieciom prawo do podejmowania własnej, względnie autonomicznej aktywności, stwarza przyjazny klimat emocjonalny w zgodzie z ich prawami i obowiązkami.
-
Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, a dzieci są zobligowane do ich przestrzegania.
-
Dziecko ma prawo do wypowiadania się na interesujący go temat, pytania bez obawy narażenia się na krytykę nauczyciela.
-
Nauczyciel przyjmuje rolę doradcy-przewodnika, który tak organizuje sytuacje zadaniowe, aby dawały dzieciom możliwość samodzielnego doświadczania i ponoszenia konsekwencji swoich działań zarówno właściwych, jak i niepoprawnych.
Procedura
wchodzi w życie z dniem …………………..
Rada
Pedagogiczna Dyrektor
………………………………………………. ………………………
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz