Opracowanie: Elżbieta Bukowiecka-Górny
Podstawa prawna
-
Ustawa – Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 z dnia 2017.01.11)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawności intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z dnia 24 lutego 2017 r., poz. 356)
Zgodnie z zapisem Ustawy Prawo
Oświatowe – art. 13. ust. 1 przedszkola publiczne, przedszkola
(niepubliczne i inne formy wychowania przedszkolnego), pełnią wobec
dziecka funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące, a praca
wychowawczo-dydaktyczna
i opiekuńcza realizowana jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową. Tę nową podstawę programową w dniu 14 lutego 2017 r. podpisała Minister Edukacji Narodowej. Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej obowiązuje z dniem 1 września 2017 r.
i opiekuńcza realizowana jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową. Tę nową podstawę programową w dniu 14 lutego 2017 r. podpisała Minister Edukacji Narodowej. Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej obowiązuje z dniem 1 września 2017 r.
Nowa podstawa programowa
zamiast dotychczasowych dwunastu celów wychowania przedszkolnego,
wskazuje jeden główny cel, którym jest
wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Wsparcie to polegać
ma na odpowiedniej organizacji procesu opieki, wychowania
i nauczania – uczenia się, w którym umożliwimy dziecku rozwój aktywności na drodze istotnych wartości jakimi są: prawda, dobro i piękno.
i nauczania – uczenia się, w którym umożliwimy dziecku rozwój aktywności na drodze istotnych wartości jakimi są: prawda, dobro i piękno.
Tak określony cel wychowania
przedszkolnego podkreśla podmiotowość dziecka
w procesie edukacji, a podejmowane działania wspierające jego rozwój mają w efekcie umożliwić osiągnięcie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Dojrzałe do szkoły dziecko (definicja prof. M. Przetacznik-Gierowskiej oraz dr Grażyny Makiełło-Jarży), to dziecko dostatecznie rozwinięte fizycznie i ruchowo, zwłaszcza w zakresie precyzyjnych ruchów rąk i palców, posiadające orientację w otoczeniu oraz określony zasób wiedzy ogólnej o świecie, posiadające na tyle rozwinięte zdolności komunikacyjne, by porozumiewać się w sposób zrozumiały dla rozmówcy. By osiągać zakładany cel, czyli aby umożliwić odpowiednie wsparcie w rozwoju dla każdego dziecka objętego edukacją przedszkolną, należy zrealizować zadania określone w podstawie programowej. Za ich realizację odpowiedzialni są nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz dyrektorzy przedszkoli. Realizacja zadań profilaktyczno-wychowawczych przedszkola określonych w podstawie programowej powinna uwzględniać zalecane sposoby i warunki jej realizacji, czyli np. odbywać się za pomocą odpowiednio zorganizowanych zajęć kierowanych i niekierowanych, odpowiednio dobranych form, metod i środków dydaktycznych, w tym zajęć organizowanych na świeżym powietrzu, które powinny być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej. Niemniej jednak ważna w realizacji zadań przedszkola jest twórcza organizacja przestrzeni rozwoju dziecka, włączająca do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia. Czas w przedszkolu wypełniony zabawą, nauką i wypoczynkiem w przedszkolu oparty powinien być na takim rytmie dnia, który da dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju oraz pozwoli na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji zapewniając mu zdrowy rozwój. Ważnym zadaniem nauczycieli przedszkola jest wyrabianie u dzieci stosownych nawyków ruchowych, które są niezbędne do rozpoczęcia nauki w szkole. Nauczyciele zobowiązani są do systematycznego informowania rodziców o postępach w rozwoju dziecka, opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku rozpoczną naukę w szkole oraz zachęcają rodziców do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego. Skuteczność procesu wychowania przedszkolnego uzależniona jest od celowych i spójnych działań przedszkola na rzecz wspierania rozwoju dziecka, realizowanych w codziennej pracy
w oparciu o treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Działania te zostały określone 17 zadaniami:
w procesie edukacji, a podejmowane działania wspierające jego rozwój mają w efekcie umożliwić osiągnięcie dojrzałości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Dojrzałe do szkoły dziecko (definicja prof. M. Przetacznik-Gierowskiej oraz dr Grażyny Makiełło-Jarży), to dziecko dostatecznie rozwinięte fizycznie i ruchowo, zwłaszcza w zakresie precyzyjnych ruchów rąk i palców, posiadające orientację w otoczeniu oraz określony zasób wiedzy ogólnej o świecie, posiadające na tyle rozwinięte zdolności komunikacyjne, by porozumiewać się w sposób zrozumiały dla rozmówcy. By osiągać zakładany cel, czyli aby umożliwić odpowiednie wsparcie w rozwoju dla każdego dziecka objętego edukacją przedszkolną, należy zrealizować zadania określone w podstawie programowej. Za ich realizację odpowiedzialni są nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz dyrektorzy przedszkoli. Realizacja zadań profilaktyczno-wychowawczych przedszkola określonych w podstawie programowej powinna uwzględniać zalecane sposoby i warunki jej realizacji, czyli np. odbywać się za pomocą odpowiednio zorganizowanych zajęć kierowanych i niekierowanych, odpowiednio dobranych form, metod i środków dydaktycznych, w tym zajęć organizowanych na świeżym powietrzu, które powinny być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej. Niemniej jednak ważna w realizacji zadań przedszkola jest twórcza organizacja przestrzeni rozwoju dziecka, włączająca do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia. Czas w przedszkolu wypełniony zabawą, nauką i wypoczynkiem w przedszkolu oparty powinien być na takim rytmie dnia, który da dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju oraz pozwoli na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji zapewniając mu zdrowy rozwój. Ważnym zadaniem nauczycieli przedszkola jest wyrabianie u dzieci stosownych nawyków ruchowych, które są niezbędne do rozpoczęcia nauki w szkole. Nauczyciele zobowiązani są do systematycznego informowania rodziców o postępach w rozwoju dziecka, opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku rozpoczną naukę w szkole oraz zachęcają rodziców do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego. Skuteczność procesu wychowania przedszkolnego uzależniona jest od celowych i spójnych działań przedszkola na rzecz wspierania rozwoju dziecka, realizowanych w codziennej pracy
w oparciu o treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Działania te zostały określone 17 zadaniami:
-
„Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju” – to jedno z podstawowych zadań wychowania przedszkolnego.
-
„Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa”. -
„Wspierania aktywności dziecka, podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych”. -
„Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń umożliwiających im ciągłość procesów adaptacji oraz udzielanie pomocy dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony”.
-
„Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań”.
-
„Wzmacnianie poczucia wartości, umożliwienie rozwoju indywidualności
i oryginalności dziecka oraz rozwijanie potrzeby tworzenia relacji osobowych
i uczestnictwa w grupie”.
-
„Tworzenie sytuacje, które sprzyjają rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie o sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”.
-
„Przygotowanie dziecka do rozumienia własnych emocji i emocji innych, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in.
z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości
i oczekiwań rozwojowych dzieci”. -
„Tworzenie sytuacji edukacyjnych, które budować będą wrażliwość estetyczną dziecka, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka tj. do mowy, zachowania ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru i plastyki”.
-
„Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka”.
-
„Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania i prezentowania wytworów własnej pracy”. -
„Współdziałanie z rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka”.
-
„Kreowanie wspólne z wymienionymi podmiotami sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa przedszkolna, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijanie zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju”.
-
„Systematyczne uzupełnianie realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju – za zgodą rodziców”.
-
„Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole”.
-
„Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiającymi dziecku poznanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego”.
-
„Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur”.
Nowa podstawa programowa
określa, że przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem
obcym nowożytnym nie dotyczy dzieci posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji takiego przygotowania ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji takiego przygotowania ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
EFEKTY REALIZACJI ZADAŃ
PRZEDSZKOLA W POSTACI CELÓW DO OSIĄGNIĘCIA PRZEZ DZIECI KOŃCZĄCE
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
Poprzednia podstawa
programowa wychowania przedszkolnego opisywała proces wspomagania
rozwoju i edukacji dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym,
wymieniając cele
wychowania przedszkolnego, realizowane w
określonych 17 obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. W
każdym z obszarów podane były umiejętności
i wiadomości, którymi dzieci kończące wychowanie przedszkolne powinny się wykazywać.
i wiadomości, którymi dzieci kończące wychowanie przedszkolne powinny się wykazywać.
Nowa podstawa programowa
wychowania przedszkolnego wskazuje efekty
realizacji zadań przedszkola w postaci celów do osiągnięcia przez
dzieci kończące wychowanie przedszkolne.
Cele te ujmuje w 4 integralnych obszarach: fizycznym, emocjonalnym,
społecznym i poznawczym, które zawierają wszystkie
zakładane umiejętności i wiadomości dzieci kończących
wychowanie przedszkolne. Taki
zapis efektów rozwojowych uzyskanych przez dziecko może służyć
nauczycielowi do opisu jego osiągnięć na zakończenie edukacji
przedszkolnej. W
porównaniu z poprzednią, nowa podstawa rozszerza zakres
umiejętności dziecka kończącego przedszkole w określonych
obszarach rozwojowych, np. w obszarze poznawczym dodano takie
umiejętności jak: wykonuje
własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa
je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje
znaczenie swym doświadczeniom(6);
rozpoznaje litery,
którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych
odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w
formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących
zastosowanie w codziennej aktywności (4).
Zestawienie różnic efektów
rozwojowych uzyskanych przez dziecko zostało przedstawione
w materiale szkoleniowym (prezentacji) na temat nowej podstawy programowej.
w materiale szkoleniowym (prezentacji) na temat nowej podstawy programowej.
Zgodnie
z zapisami nowej podstawy programowej dziecko, kończące wychowanie
przedszkolne, to dziecko przygotowane do nauki w szkole podstawowej,
czyli w fizycznym
obszarze rozwoju posługuje
się następującymi sprawnościami i umiejętnościami:
1.
Zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe
czynności higieniczne (np. mycie rąk i innych części ciała,
posługuje się chusteczką do nosa).
2.
Wykonuje czynności samoobsługowe: ubiera się i rozbiera, w tym
czynności precyzyjne np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł.
3.
Spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta
po posiłku.
4.
Komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.
5.
Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych,
naśladowczych,
z przyborami lub bez nich: wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne,
z czworakowaniem, rzutne (np. dziecko biega, skacze, przeskakuje i przechodzi przez przeszkody, stoi na jednej nodze, czołga się, wiruje, chodzi na palcach, piętach, zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach stóp, tańczy stosując kroki naprzemienne, dostawne, cwałuje, toczy piłkę, rzuca, dźwiga, podnosi, odbija piłkę).
z przyborami lub bez nich: wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne,
z czworakowaniem, rzutne (np. dziecko biega, skacze, przeskakuje i przechodzi przez przeszkody, stoi na jednej nodze, czołga się, wiruje, chodzi na palcach, piętach, zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach stóp, tańczy stosując kroki naprzemienne, dostawne, cwałuje, toczy piłkę, rzuca, dźwiga, podnosi, odbija piłkę).
6.
Inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując
zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny.
7.
Wykonuje czynności takie
jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie dużych przedmiotów jedną
ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio
ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas
rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
8.
Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania
prawidłowej postawy ciała.
9.
Wykazuje sprawność ciała
i koordynację (wzrokowo-ruchowo- słuchowo-przestrzenną)
w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych takich jak czytanie i pisanie.
w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych takich jak czytanie i pisanie.
W
emocjonalnym obszarze rozwoju posługuje
się także następującymi sprawnościami i umiejętnościami:
1. Rozpoznaje i nazywa
podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
2. Szanuje emocje swoje i
innych osób.
3. Przeżywa emocje w sposób
umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie
dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci
i osób dorosłych.
4. Przedstawia swoje emocje i
uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu.
5. Rozstaje się z rodzicami
bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub
krótsze.
6. Rozróżnia emocje i
uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają
i przeżywają je wszyscy ludzie.
i przeżywają je wszyscy ludzie.
7. Szuka wsparcia w sytuacjach
trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie,
wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników.
8. Zauważa, że nie wszystkie
przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania
natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np.
podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
9. Wczuwa się w emocje i
uczucia osób z najbliższego otoczenia.
10. Dostrzega,
że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku
do nich życzliwość i troskę.
11. Dostrzega
emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła
satysfakcji estetycznej.
W
społecznym obszarze rozwoju posługuje
się następującymi sprawnościami
i umiejętnościami:
i umiejętnościami:
1. Przejawia
poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych
osób
i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
2. Odczuwa i wyjaśnia swoją
przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy
chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej,
grupy sportowej.
3. Posługuje się swoim
imieniem, nazwiskiem, adresem.
4. Używa zwrotów
grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji
wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego
zachowania.
5. Ocenia swoje zachowanie w
kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm
grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie,
współdziała z dziećmi
w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
6. Nazywa
i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami
społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do
ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom
i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość.
i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość.
7. Respektuje prawa i
obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich
indywidualne potrzeby.
8. Obdarza uwagą inne dzieci
i osoby dorosłe.
9. Komunikuje się z dziećmi
i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne
i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
W
poznawczym obszarze rozwoju posługuje
się następującymi sprawnościami umiejętnościami i wiedzą:
1. Wyraża swoje rozumienie
świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za
pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca,
intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych,
teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw
i materiału naturalnego.
i materiału naturalnego.
2. Wyraża swoje rozumienie
świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za
pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie
zrozumiałej dla dzieci
i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach.
i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach.
3. Odróżnia
elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste
od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych.
4. Rozpoznaje
litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i
spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z
poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści
znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności.
5. Odpowiada na pytania,
opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń
w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe,
recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
6. Wykonuje
własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa
je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje
znaczenie swym doświadczeniom.
7. Eksperymentuje rytmem,
głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię
muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki,
porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru
muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją
ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz
innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego
repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w
zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi
środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje
lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich
dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla
uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji
uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka
(piosenki okazjonalne) i inne;
w skupieniu słucha muzyki.
w skupieniu słucha muzyki.
8. Wykonuje własne
eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.,
tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w
nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry
na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania
wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza
obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch
przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w
przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i
miejsca na kartce papieru.
9. Czyta obrazy, wyodrębnia i
nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się
w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
10. Wymienia nazwę swojego
kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga,
hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w
podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim,
orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.
11. Wyraża ekspresję twórczą
podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje
przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom,
określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar,
porównuje przedmioty w swoim otoczeniu
z uwagi na wybraną cechę.
z uwagi na wybraną cechę.
12. Klasyfikuje przedmioty
według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa
przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i
tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury
geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
13. Eksperymentuje, szacuje,
przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując
np. dłoń, stopę, but.
14. Określa kierunki i ustala
położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także
w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą.
w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą.
15. Przelicza
elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i
wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi
i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10,
eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i
odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie
błędne od poprawnego.
16. Posługuje się w zabawie
i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi
następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym
nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.
17. Rozpoznaje
modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je,
rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym.
18. Posługuje się pojęciami
dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza,
opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie
drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi
w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np.
grzybów, owoców, ziół.
19. Podejmuje samodzielną
aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie
przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie
z nowoczesnej technologii itd.
z nowoczesnej technologii itd.
20. Wskazuje zawody wykonywane
przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym
zajmuje się osoba wykonująca dany zawód.
21. Rozumie bardzo proste
polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w
zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych,
teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej
zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i
proste wierszyki, śpiewa piosenki
w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
22. Reaguje na proste
polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa
wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych
podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki,
śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek
opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem,
gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub
etnicznej.
23. Reaguje na proste
polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów
i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.
i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.
ZALECANE
WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Nowa
podstawa programowa podobnie jak poprzednia określa również
warunki i sposób realizacji zadań. Brak
w niej wskazówek rozliczania zalecanych proporcji zagospodarowania
czasu przebywania w przedszkolu lub w innej formie wychowania
przedszkolnego. Nowa
podstawa szczególną rolę przypisuje samodzielnej zabawie dziecka.
Rytm dnia
(w poprzedniej Ramowy rozkład dnia), uwzględniać ma funkcję opiekuńczą, wychowawczą
i dydaktyczną przedszkola. Wymienione w podstawie warunki realizacji podstawy mają postać wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia zajęć z dziećmi. Warto zwrócić uwagę na:
(w poprzedniej Ramowy rozkład dnia), uwzględniać ma funkcję opiekuńczą, wychowawczą
i dydaktyczną przedszkola. Wymienione w podstawie warunki realizacji podstawy mają postać wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia zajęć z dziećmi. Warto zwrócić uwagę na:
-
Dostosowanie zajęć do rytmu dnia, poprzez odpowiednie ułożenie proporcji zajęć przedszkolnych, stanowiących części składowe realizacji programu wychowania przedszkolnego.
-
Uszanowanie typowych dla wieku dziecięcego potrzeb rozwojowych oraz uwzględnianie możliwości dzieci przy organizowaniu zajęć.
-
Wykorzystanie zabawy przy nabywaniu umiejętności szkolnych: czytania, pisania, liczenia – zgodnie z fizjologią pojawiania się tych procesów – litery drukowane.
-
Obowiązek badania, diagnozowania i obserwowania dzieci i systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju dziecka.
-
Budowanie dojrzałości szkolnej - Dojrzałość szkolna (Informacja druk MEN – zał. 70) dla dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
-
Obowiązek twórczego organizowania przestrzeni rozwoju poprzez np. odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni, w której poruszają się dzieci – kąciki zainteresowań: stałe i czasowe.
-
Współpracę z rodzicami w realizacji programu wychowania przedszkolnego.
-
Znaczenie wielozmysłowego poznawania świata, rytmiki i gimnastyki.
-
Zasady przygotowania dziecka do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
-
Umożliwienie dzieciom korzystania z zabawek bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
-
Organizowanie miejsc wypoczynku dla dzieci.
-
Naukę prawidłowego i zdrowego spożywania posiłków.
-
Podejmowanie przez dzieci czynności użytecznych, jak prace porządkowe po posiłkach czy zabawie.
Nowa podstawa programowa
zaleca:
1. Obowiązek organizowania
przez nauczycieli przedszkola zajęć wspierających rozwój dziecka,
wykorzystując w tym celu każdą sytuację i moment pobytu dziecka
w przedszkolu. Wszystkie nabywane przez dziecko doświadczenia powinny być efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego, czyli wynikać z organizacji pracy przedszkola. Nauczyciele mają organizować zajęcia kierowane i niekierowane. Jednakowo ważne są zajęcia kierowane jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek oraz charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale także ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest także samodzielna zabawa.
w przedszkolu. Wszystkie nabywane przez dziecko doświadczenia powinny być efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego, czyli wynikać z organizacji pracy przedszkola. Nauczyciele mają organizować zajęcia kierowane i niekierowane. Jednakowo ważne są zajęcia kierowane jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek oraz charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale także ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest także samodzielna zabawa.
2. Naturalne obszary rozwoju
dziecka przedstawione w podstawie programowej wskazują na
konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb
rozwojowych, związanych przede wszystkim z doskonaleniem motoryki i
zaspokojeniem potrzeby ruchu, których spełnieniem powinna stać się
zarówno dobrze zorganizowana zabawa, w budynku przedszkola, czy na
świeżym powietrzu. Organizacja zajęć na świeżym powietrzu
powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie
wiekowej.
3. Kierowane zajęcia
organizowane przez nauczycieli uwzględniają możliwości rozwojowe
dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów
emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Nauczyciele
wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację
edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania liter
skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób
naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń
czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet
pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże
czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże
procesów.
4. Dziecko w przedszkolu
poznaje alfabet liter drukowanych poprzez zabawę. Zabawa rozwija w
dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym
rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy
przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do
optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu
przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń
czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku
graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko nie uczy się
czynności złożonych z udziałem całej grupy, lecz przygotowuje
się do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie
alfabetyzacji.
5. Obowiązkiem nauczycieli
jest diagnoza i obserwacja dzieci oraz twórcza organizacja
przestrzeni ich rozwoju, włączająca do zabaw i doświadczeń
przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie
elementami otoczenia.
6. Współczesny przedszkolak
funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu, stąd
przedszkole powinno stać się miejscem, w którym dziecko otrzyma
pomoc
w jego rozumieniu.
w jego rozumieniu.
7. Organizacja zabawy, nauki i
wypoczynku w przedszkola oparta jest na rytmie dnia, czyli
powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku
na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają
poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
8. Pobyt w przedszkolu jest
czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem specjalistów tworzy
pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną.
Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych
nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć
naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego.
Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia
rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej
oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń
zapobiegających wadom postawy.
9. Nauczyciele systematycznie
informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają
do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz
opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które
w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
10. Przygotowanie dzieci do
posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone
w różne działania realizowane w ramach programu wychowania
przedszkolnego
i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty.
i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty.
Dokonując wyboru
języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą
przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy
wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy
nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej
gminy.
11. Aranżacja przestrzeni
wpływa na aktywność wychowanków, dlatego proponuje się takie jej
zagospodarowanie, które pozwoli dzieciom na podejmowanie
różnorodnych form działania. Wskazane jest zorganizowanie stałych
i czasowych kącików zainteresowań. Jako stałe proponuje się
kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy. Jako
czasowe proponuje się kąciki związane z realizowaną tematyką,
świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola.
12. Elementem przestrzeni są
także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane
w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
13. Elementem przestrzeni w
przedszkolu są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na
odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również
elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
14. Estetyczna aranżacja
wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich
spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a
także możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze
i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
15. Aranżacja wnętrz
umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych, np. po i przed
posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz