Czy propozycja MEN sprawdzi się w praktyce?
6 lutego 2014 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt
zmiany rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Główna proponowana zmiana to wprowadzenie obowiązkowej, bezpłatnej
nauki języka obcego nowożytnego dla wszystkich dzieci korzystających z
wychowania przedszkolnego (dzieci realizujące roczne obowiązkowe
przygotowanie przedszkolne – od 1 września 2015 r., a pozostałe od 1
września 2017 r.).
Realizację proponuje się poprzez dodanie do podstawy programowej
wychowania przedszkolnego nowego obszaru o nazwie: „Przygotowanie dzieci
do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
planuje się włączyć w różne działania w ramach programu wychowania
przedszkolnego i powinno się odbywać przede wszystkim w formie zabawy.
Przy tym należy stworzyć uczniom warunki do osłuchania się z językiem
obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać
zrealizowane poprzez np. kierowanie do uczniów prostych poleceń w języku
obcym nowożytnym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę
książeczek dla dzieci w języku obcym, włączenie do zajęć rymowanek,
prostych wierszyków, piosenek, materiałów audiowizualnych w języku
obcym.
W przypadku
dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
celem nauki jest rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i
kulturowej.
Natomiast w
sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach
podstawowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej proponuje się
rezygnację z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które
powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej. Zmiana ma
dotyczyć także wykreślenia z katalogu tych wymagań, które dotyczą
umiejętności korzystania z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz innych
środków dydaktycznych. Termin zastosowania to 1 września 2014 r.
Z poważaniem,
Aleksandra Jaworska Redaktor Naczelna redakcja@nadzor-pedagogiczny.pl |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz